Szósta edycja kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa.

Codziennie w Polsce na raka piersi umiera 25 kobiet, według Krajowego Rejestru Nowotworów (KRN) w 2020 roku nowotwór piersi zdiagnozowano u 25 000 Polek. O tym, że wczesne wykrycie choroby i podjęcie terapii daje ogromne szanse na jej wyleczenie mówią onkolodzy, organizacje pacjenckie zachęcają natomiast do systematycznych badań. Fundacja OnkoCafe w realizowanej już po raz szósty kampanii BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa. zwracała uwagę na rolę profilaktyki i rolę męskiego wsparcia dla kobiet podczas zapobiegania chorobie nowotworowej i na każdym z etapów jej leczenia.

Podczas tegorocznej edycji kampanii Fundacja zrealizowała cykl Warsztatów Profilaktyki BreastFit i przeszkoliła prawie 50 Ambasadorek Breastfit, które wiedzę z zakresu profilaktyki raka piersi przekazują kolejnym kobietom w swoim regionie. Ważnym elementem kampanii jest także kolejne wydanie kalendarza charytatywnego Power of Community oraz darmowe badania USG dla kobiet w Polsce, które mają utrudniony dostęp do diagnostyki.

„Gdyby kobiety regularnie się badały i wcześnie zgłaszały się do lekarza, ich sytuacja byłaby zdecydowanie lepsza, przede wszystkim zmieniłby się stopień zaawansowania ich nowotworu, co w przypadku raka piersi jest kluczowe” – podkreśla onkolog dr Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld z Kliniki Nowotworów Piersi i Chirurgii Rekonstrukcyjnej w Centrum Onkologii w Warszawie.

W leczeniu nowotworów czas ma ogromne znaczenie, im wcześniej pacjentka zgłosi się do lekarza, tym wcześniej choroba zostanie wykryta i im wcześniej podjęta zostanie terapia – tym większe są szanse na wyleczenie.

Szacuje się, że około 25% kobiet, które pokonał rak piersi mogłoby uratować swoje życie gdyby wykonywało systematycznie badania. Fundacja OnkoCafe podczas Warsztatów Profilaktyki BreastFit realizowanych w całej Polsce edukuje kobiety jak ważna jest profilaktyka i systematyczne badania diagnostyczne oraz uczy jak prawidłowo samodzielnie się badać. W ubiegłym roku Fundacja zainicjowała szkolenia dla kobiet w Kołach Gospodyń Wiejskich, w 2021 warsztaty stały się jednym z dwóch głównych działań realizowanych w ramach kampanii. Łącznie, Fundacja przeszkoliła dziesięć Kół Gospodyń Wiejskich w całej Polsce i wykształciła grono pięćdziesięciu Ambasadorek Profilaktyki BreastFit.

„Zdecydowałyśmy się na wyjście z naszą kampanią na całą Polskę i dotarcie do małych miasteczek i wsi z wiedzą, która jest niezwykle ważna dla każdej kobiety. Chcemy wyposażyć w znajomość zasad profilaktyki te kobiety, którym trudniej dostać się do lekarza niż dziewczynom w dużych miastach” – mówi Anna Kupiecka, założycielka i prezes Fundacji OnkoCafe. – „Bardzo cieszy nas także to, że kończąc szkolenie w każdym z regionów, tak naprawdę nie kończymy edukacji – w każdym z Kół zostawiamy przygotowane do dalszego działania Ambasadorki i profesjonalny fantom, którym będą się posługiwać ucząc jak się badać piersi swoje koleżanki, mamy, siostry i wszystkie kobiety, które będą chciały spotkać się z nimi i porozmawiać o profilaktyce. To, że jesteśmy w tylu miejscach w Polsce, że są z nami nasze ambasadorki i to, że w trudnej sytuacji możemy zaoferować szybki dostęp do darmowej diagnostyki USG jest dla nas bardzo istotne”.

Aby zalecenia profilaktyczne przekładały się na konkretne działania, Philips Foundation, jeden z partnerów kampanii BreastFit po raz kolejny ufunduje badania USG z których mogą skorzystać kobiety z małych miejscowości i wsi, gdzie dostęp do diagnostyki jest trudniejszy niż w dużych miastach. W tym roku do kobiet w całej Polsce trafi kolejny pakiet pół tysiąca badań.

„Dobrze wykonane USG to jedno z podstawowych badań diagnostycznych, które pozwala wcześnie wykryć zmiany nowotworowe w piersi i które powinno być na stałe wpisane w kalendarz każdej kobiety” – mówi Michał Grzybowski, Prezes Philips Polska. – „Badanie trwa ok 15 minut, jest bezbolesne, bezpieczne i nie wymaga wcześniejszego przygotowania. To tak niewiele i jednocześnie tak wiele dla zdrowia kobiety. Cieszymy, że wraz z Fundacja Philips i Fundacją OnkoCafe możemy zwiększyć dostęp do tego typu badań zwłaszcza dla tych kobiet, które najbardziej ich potrzebują, a także edukować o tym jak ważny jest BreastFit czyli filozofia dbania o zdrowie i wsparcia w tym zakresie”.

W kampanię BreastFit od lat angażuje się także koncern farmaceutyczny Novartis Onkologia.

„Uważamy, że zaangażowanie w tak cenne inicjatywy to podstawa odpowiedzialnego biznesu, dlatego już od lat z dumą współtworzymy kampanię BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa.” – mówi Aneta Poznańska z firmy Novartis. – „W naszej firmie na całym świecie pracują tysiące kobiet – ich zdrowie, dobre samopoczucie i świadomość bezpieczeństwa są dla firmy bardzo istotne, a troskę o kobiety traktujemy jako ważny element naszej misji. Dlatego z pełnym przekonaniem zaangażowaliśmy się w BreastFit i cieszymy się że jest to projekt który co roku się rozwija i dociera do coraz większej liczby kobiet”.