Farmaceuta niedocenianym sojusznikiem w dbaniu o zdrowie

Dlaczego częściej pytamy wyszukiwarkę internetową niż farmaceutę? Choć ponad 66 proc. Polaków deklaruje, że warto pytać farmaceutę o poradę, młodsze pokolenia wciąż rzadko to robią – często z powodu wstydu lub braku świadomości, jaką wiedzą dysponują farmaceuci.

Wyniki ogólnopolskiego badania* zrealizowanego na zlecenie firmy Haleon pokazują wyraźnie: farmaceuta wciąż bywa niedocenianym sojusznikiem w dbaniu o zdrowie. 43 proc. respondentów – głównie osoby w wieku 25–44 lata – przed wizytą w aptece woli poszukać informacji w Internecie lub zapytać asystenta AI, zamiast porozmawiać z farmaceutą. Jednocześnie aż 67 proc. Polaków uważa, że warto pytać farmaceutę o radę – ten odsetek rośnie z wiekiem, osiągając 77 proc. w grupie 65–74 lata. To pokazuje, że młodsze osoby, mimo technologicznych możliwości, nie powinny zapominać o kompetentnym źródle wiedzy: farmaceucie – profesjonaliście w zakresie ochrony zdrowia.

„W aptece można porozmawiać z farmaceutą bez wcześniejszego umawiania wizyty – jest obecny na miejscu i gotowy, by pomóc szybciej, niż się spodziewamy. Często to właśnie on pierwszy zauważa objawy, które wymagają dalszej diagnostyki. Warto też pamiętać, że po odpowiednim przygotowaniu ma uprawnienia do wykonywania szczepień ochronnych. Spójrzmy na farmaceutę nie tylko jako na osobę wydającą leki, ale przede wszystkim jako specjalistę w trosce o nasze zdrowie i przedstawiciela zawodu medycznego” – mówi Artur Schab, ekspert rynku farmaceutycznego.

Co ciekawe, aż co piąty Polak przyznaje, że są w aptece produkty, które kupuje z poczuciem skrępowania. W grupie wiekowej 18–24 lata odczuwa to aż 50 proc. badanych. W efekcie wielu z nas rezygnuje z zadania pytania, mimo że właśnie rozmowa mogłaby pomóc dobrać odpowiedni produkt czy rozwiać wątpliwości.

Często w ogóle nie korzystamy z wiedzy farmaceutów – zamiast tego szukamy informacji na własną rękę w internecie lub pytamy znajomych, którzy nie zawsze mają odpowiednie kwalifikacje, by doradzić w kwestiach zdrowotnych. Tymczasem to właśnie farmaceuta powinien być pierwszym i najbardziej wiarygodnym źródłem informacji, a chatboty AI powinny pełnić jedynie rolę uzupełniającą, pomagając, np. wymyślić odpowiednie pytania przed wizytą w aptece.

Startująca właśnie kampania społeczna „Rozmowy bez recepty” ma na celu przełamywanie barier – zarówno tematycznych, jak i mentalnych – oraz przypomnienie, że wizyta w aptece może być początkiem ważnej rozmowy, bez stresu, bez oceniania i bez recepty. Z korzyścią dla pacjenta.

* Badanie wykonano w formie ankiety internetowej wspomaganej komputerowo (CAWI) w okresie od 27 do 30 czerwca 2025 r. na próbie 1005 pełnoletnich Polaków. Dobór próby miał charakter losowo-kwotowy. Kwoty zostały nałożone na płeć oraz wiek respondentów.