Przegląd prasy

Poniżej przedstawiamy wybór najważniejszych informacji z prasy.

Rzeczpospolita
–Koncern AstraZeneca ogłosił, że opracowana przez niego i zespół naukowców z Uniwersytetu Oxfordzkiego szczepionka na Covid-19 osiągnęła w testach skuteczność sięgającą od 70 do 90%, w zależności od liczby dawek. Preparat może być przechowywany w zwykłej lodówce.

Gazeta Wyborcza
–Zdaniem Bartosza Arłukowicza, byłego ministra zdrowia, należy zmienić kryteria przyjmowania pacjentów do szpitala polowego na Stadionie Narodowym, ponieważ te obecnie obowiązujące są zbyt wyśrubowane, co skutkuje brakiem pacjentów w placówce. Przede wszystkim należałoby przejąć z innych szpitali lżej i średnio chorych pacjentów, którzy nie wymagają respiratorów.
–W walce z epidemią powinniśmy skupić się teraz na testowaniu osób z objawami, powiedział prezes Polskiego Towarzystwa Epidemiologów i Lekarzy Chorób Zakaźnych prof. Robert Flisiak. W tej chwili obserwujemy nieznaczny spadek liczby zakażeń, ale dalsze obostrzenia, w tym narodowa kwarantanna, nic nie dadzą – należy egzekwować już wprowadzone zasady, czyli zachowanie dystansu i noszenie maseczek.

Dziennik Gazeta Prawna
–Mimo nieopublikowania ustawy covidowej, przyznającej dodatek w postaci 100% podstawy wynagrodzenia pracownikom służby zdrowia pracującym z chorymi oraz podejrzanymi o zachorowanie na Covid-19, lekarze i pielęgniarki mogą domagać się przed sądem wypłacenia dodatku. Nieopublikowanie ustawy jest bowiem bezprawne, a w związku z tym urzędnicy mogą odpowiadać za szkody, jakie wywołali. W Senacie jest nowelizacja zakładająca dodatek tylko dla lekarzy, którzy dostali skierowanie do pracy od wojewodów, nie zmienia to jednak faktu, że osoby, którym przyznano dodatek na podstawie nieopublikowanej ustawy, będą mogły domagać się odszkodowania od Skarbu Państwa.

Parkiet
–Biomass Energy Project rozszerzył współpracę z firmą Lepu Medical. Zakres współpracy powiększono o grupę produktów związanych z dystrybucją i masowymi szczepieniami przeciw koronawirusowi. Spółka przymierza się również do wejścia na rynki zagraniczne, przede wszystkim w Europie.