Neuca zakłada systematyczny wzrost backlogu i stopniowe umacnianie marży EBITDA w segmencie badań klinicznych (skupionych pod marką Humaneva) w kolejnych latach, poinformował zarząd. Spółka ocenia, że backlog w niektórych okresach 2024 r. może rosnąć szybciej niż w IV kw. 2023 r.
„Humaneva jest nadal organizacją na wczesnym etapie rozwoju, która inwestuje w najwyższej klasy kompetencje technologiczne oraz eksperckie w zakresie onkologii i zarządzania danymi. Otwieramy również wiele nowych ośrodków (na ten rok planujemy otwarcie 4 onkologicznych – w Hiszpanii, Polsce oraz Bułgarii). Staramy się zrównoważyć ambitne plany związane z realizacją długoterminowej strategii przy jednoczesnej poprawie rentowności – co powinno powoli następować wraz z rosnącą skalą. Nie spodziewamy się spadku marży EBITDA, raczej jej stopniowego umocnienia w ciągu kolejnych latach, a zbudowany w 2023 roku backlog pozwala patrzeć optymistycznie w tego typu założenia” – napisał zarząd na czacie inwestorskim zorganizowanym przez Strefę Inwestorów.
„Zakładamy osiąganie systematycznego wzrostu backlogu rok do roku. Odnosząc się bezpośrednio do czwartego kwartału 2023 roku – spodziewamy się, że w 2024 roku pojawią się okresy z wyższymi dynamikami. Odnośnie sytuacji rynkowej i ogólnego ożywienia rynku life-science widzimy wzrost dynamiki nie tylko w USA, ale również Europie, co powinno wpłynąć pozytywnie na całą branżę” – czytamy na czacie.
W raporcie za 2023 r. spółka podała, że w segmencie badań klinicznych przychody ukształtowały się na poziomie 403,8 mln zł, tj. o 106% więcej niż w 2022 roku. W okresie październik-grudzień 2023 roku sprzedaż obszaru wyniosła 105,4 mln zł (+76% r/r). Backlog obszarów SMO i CRO segmentu badań klinicznych na 31 grudnia 2023 r. osiągnął 1 041,6 mln zł i był wyższy o 5,5% kw/kw.
„Zakładamy, że wartość backlogu zostanie zrealizowana w ciągu 3-3,5 roku. Ryzyka związane z anulacją kontraktów rekompensowane są przez nowe pozyskania oraz rozwój prac w ramach trwających już projektów. Na zatrzymanie projektów (już trwających) najczęściej wpływa negatywna weryfikacja danych statystycznych lub pojawienie się w rejestracji leku konkurencji” – czytamy na czacie.
Strategia w obszarze badań klinicznych spółki zakłada m.in. skupienie się na bezpośrednim dostępie do pacjenta dzięki sieci własnych ośrodków.
„Wierzymy, że strategia Grupy Humaneva, która skupia się na bezpośrednim dostępie do pacjenta (poprzez sieć własnych ośrodków badań klinicznych) i dostarczaniu wiarygodnych danych na czas (w wyniku zaawansowanej i zintegrowanej technologii) stanowi unikalną propozycję wartości dla naszych klientów – firm biotechnologicznych, farmaceutycznych oraz firm typu CRO. Jesteśmy dziś liderem Europy, jeśli chodzi o dostęp do własnej sieci ośrodków badań klinicznych oraz jedną z największych firm tego typu na świecie. W autorski sposób rozwinęliśmy międzynarodowe kompetencje w onkologii w tym obszarze. Rynek jest na wczesnym etapie konsolidacji i wierzymy, że nasza strategia pozwoli nam z sukcesem utrzymywać i powiększać przewagę nad konkurencją” – napisał zarząd.
„Równolegle bardzo mocno rozwijamy kompetencje unikatowych technologii, które budują nasze długotrwałe przewagi oraz kompetencje w zarządzaniu projektami w onkologii (CRO) i zarządzania danymi. Uważamy, że jesteśmy dopiero na początku drogi naszego rozwoju na globalnych rynku badań klinicznych” – zadeklarował.
Grupa Neuca jest liderem rynku hurtowej sprzedaży leków. Łączny udział spółek z grupy Neuca w krajowym rynku hurtu aptecznego w 2023 r. wyniósł średniorocznie 30,2%. Grupa rozwija też sieć przychodni lekarskich, jest ekspertem w segmencie badań klinicznych, realizuje projekty telemedyczne i inwestuje w ubezpieczenia zdrowotne. Spółka jest notowana na GPW i wchodzi w skład indeksu mWIG40.
(ISBnews)