Wyższa niż przewidywano sprzedaż szczepionki przeciw COVID-19 i cięcie kosztów pomogło Modernie osiągnąć zysk w III kwartale. Jak stwierdzili analitycy, „szczepionki przeciw COVID-19 nie odeszły, mają się całkiem dobrze na rynku”. Istotnie, nowe mutacje szczepu SarS_CoV-2 zwiększają liczbę zachorowań, a to napędza popyt na szczepionki.
Ogłoszenie o zyskach w III kwartale, który miał być dla firmy „trudny” spowodowało, że akcje firmy z siedzibą w Cambridge w stanie Massachusetts wzrosły o prawie 11% po spadku o 48% w tym roku. Spadek ten był spowodowany prognozami firmy lokującymi sprzedaż w 2028 roku poniżej oczekiwań i przesunięciem osiągnięcia punktu równowagi finansowej o dwa lata, do 2028 roku.
Zysk nie był wysoki, wyniósł 13 mln dolarów, czyli 3 centy na akcję, ale stanowił wielki postęp w porównaniu ze stratą w III kwartale 2023 roku wynoszącą 3,6 mld dolarów. Analitycy byli zaskoczeni – przewidywano stratę w wysokości 753 mln dolarów, czyli 1,90 dolara na akcję. Tymczasem szczepionka przeciw COVID-19 – Spikevax – przyniosła sprzedaż w wysokości 1,8 mld dolarów, co stanowi wzrost o 3,5% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego i zdecydowanie przewyższa średnią z estymacji analityków będącą na poziomie 1,38 mld dolarów. Zarząd firmy zauważył przy tym, że skorzystano na wyższej sprzedaży w USA po wcześniejszym wprowadzeniu szczepionki na rynek w tym roku.
Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków FDA zatwierdziła prawie trzy tygodnie wcześniej niż w 2023 r. dawki przypominające, czyli zaktualizowane wersje szczepionki Spikevax i konkurencyjnej szczepionki Comirnaty produkcji konsorcjum Pfizer i BioNTech.
„Na początku wysłaliśmy więcej i mogliśmy zapewnić wszystkim dostawcom usług opieki zdrowotnej dostęp do szczepionek przeciwko COVID” – skomentował wyniki dyrektor finansowy Moderny James Mock.
Co ciekawe, sprzedaż szczepionki Spikevax poza Stanami Zjednoczonymi była niższa niż w analogicznym okresie 2023 roku, kiedy to firma skorzystała na zamówieniach odroczonych.
Wydatki na kwartał także były niższe wynosząc 1,93 mld dolarów, co stanowi niemal 50% spadek stosunku do poprzedniego roku. Wynikało to ze spadku niewykorzystanych mocy produkcyjnych i mniejszej liczby odpisów z tytułu zapasów.
Nie bardzo powiodło się za to Modernie z nową szczepionką przeciw RSV – mRESVIA. Udało się ją sprzedać za 10 mln dolarów, podczas gdy estymacje analityków wynosiły około 135 mln dolarów. Jak przyznał Mock, firma prawdopodobnie nie odnotuje znaczącego wzrostu sprzedaży szczepionki RSV do drugiej połowy 2025 r., kiedy to zostaną zawarte umowy na kolejny sezon.
Moderna jednak liczy na przychody z nowszych szczepionek mRNA, w tym mRESVIA i eksperymentalnej szczepionki skojarzonej przeciwko COVID i grypie, tak by zrekompensować malejący popyt na szczepionkę tylko przeciw COVID po pandemii.
„Nie byliśmy w stanie konkurować w samym środku sezonu kontraktowego, ponieważ (mRESVIA) została zatwierdzona w maju. Wiele umów było już zawartych, a znaczna część zapasów była już u klientów” – przyznał Mock.
Obecnie firma potwierdziła, że spodziewa się sprzedaży na poziomie od 3 do 3,5 mld dolarów w tym roku. Obniżyła także górną granicę prognozowanego przedziału kosztów sprzedaży na rok 2024 z 40%-50% do 40%-45% sprzedaży produktów. Nie jest jednak jasne czy Moderna sprzeda tyle samo szczepionek przeciwko Covid co w zeszłym roku, jednak według Jamesa Mocka „wygląda na to że ten rynek jest trwały i duży”.
„To dowodzi, że z pewnością istnieje populacja pacjentów, która chce i musi być chroniona przed Covid” – dodał.
Firma poinformowała także, że prawdopodobnie jeszcze w obecnym roku złoży wniosek do FDA o zatwierdzenie swojej skojarzonej szczepionki przeciwko grypie COVID, szczepionki przeciwko RSV dla dorosłych wysokiego ryzyka w wieku od 18 do 59 lat oraz szczepionki przeciwko COVID nowej generacji. W przypadku szczepionek na COVID i RSV chce wywalczyć priorytetową kontrolę, by wcześniej uzyskać wnioski FDA, jednak szczepionka skojarzona „będzie procedowana zwykłym trybem”.
Udział Spikevax w amerykańskim rynku wyniósł 40% w porównaniu z 45% w III kwartale 2023 roku, zaś według firmy w obecnym roku szczepionkę otrzymało 7,5 mln pacjentów. W tym samym czasie niemal 11 mln pacjentów otrzymało szczepionkę Pfizer/BioNTech.
Ponadto Moderna potwierdziła, że dyrektor generalny Stephane Bancel zrezygnuje ze swojej dodatkowej funkcji dyrektora handlowego firmy, a prezes Stephen Hoge przejmie odpowiedzialność za sprzedaż, a także sprawy medyczne i badawcze. Z kolei dyrektorzy Jacqueline Miller i Rose Loughlin awansowali odpowiednio na stanowiska dyrektora medycznego i wiceprezesa wykonawczego ds. badań.
Marek Meissner, ISBiznes.pl