Pakiety medyczne? Tylko w dużych firmach

Polscy przedsiębiorcy z sektora MŚP coraz wyraźniej dostrzegają wyzwania zdrowotne związane z prowadzeniem biznesu. Co trzeci z nich (33%) wskazuje na starzenie się społeczeństwa, 27% podkreśla znaczenie zdrowia fizycznego, a 26% elastycznego czasu pracy, wynika z raportu enel-med „Łączy nas zdrowie. W MŚP”. Mimo rosnącej świadomości, tylko 15% firm z tego sektora zapewnia swoim pracownikom prywatną opiekę medyczną. Jednocześnie firmy bardzo różnie podchodzą do oferowania pakietów medycznych. Najczęściej wybierają stały zakres świadczeń (17%) lub współfinansowanie kosztów (16%), ale tylko 1 na 10 bierze na siebie pełny koszt pakietu. Decyzje pracodawców są zwykle pragmatyczne, bo opierają się przede wszystkim na zakresie usług (31%) oraz cenie per pracownik (25%).

„W naszym portfelu klienci z sektora MŚP odpowiadają za niemal połowę przychodów B2B, co wyraźnie pokazuje, że to grupa o rosnącym znaczeniu na rynku prywatnej opieki medycznej. Jednocześnie mikro i małe przedsiębiorstwa, czyli te zatrudniające do 50 osób, generują zaledwie 12% przychodów. To pokazuje, jak duży potencjał wciąż drzemie w tym segmencie. Wiele małych firm dopiero zaczyna myśleć o benefitach zdrowotnych, a barierą pozostaje najczęściej cena pakietu i przekonanie, że jest to rozwiązanie zarezerwowane dla dużych organizacji. Tymczasem dane pokazują, że już podstawowe pakiety medyczne mogą znacząco poprawić profilaktykę zdrowotną pracowników, zmniejszyć liczbę dni absencji i pozytywnie wpływać na wizerunek pracodawcy. Widzimy więc potrzebę dalszej edukacji przedsiębiorców z sektora MŚP, zwłaszcza tych najmniejszych, o dostępnych możliwościach, korzyściach i elastycznych modelach finansowania takich świadczeń. To właśnie mikrofirmy są dziś grupą, w której można osiągnąć największy wzrost i realnie poprawić standard opieki zdrowotnej pracowników w Polsce” – wyjaśnia Alina Smolarek, dyrektorka HR enel-med.

Coraz wyraźniej widać, że oczekiwania zdrowotne pracowników ewoluują. Polscy pracodawcy MŚP dostrzegają nowe wyzwania związane z opieką nad zespołem. Z raportu enel-med wynika, że najczęściej wskazywanym jest starzenie się społeczeństwa (33%). W dalszej kolejności pojawiają się kwestie związane ze zdrowiem fizycznym (27%) i elastycznością pracy (26%), podkreślające znaczenie profilaktyki i konieczność godzenia życia zawodowego z prywatnym. Zdrowie psychiczne, choć coraz częściej obecne w publicznej debacie, zostało wskazane przez 22% firm. TOP5 domyka potrzeba lepszego dostępu do szczepień (13%).

Tylko 15% przedsiębiorców MŚP oferuje prywatną opiekę medyczną, wynika z raportu enel-med. Duży wpływ ma na to wielkość firmy, bo im mniejsza, tym rzadziej pojawia się dostęp do tego benefitu. W mikrofirmach (1-9 pracowników) dostęp do pakietów medycznych mają pracownicy w zaledwie 6% firm, w porównaniu do 24% średnich (50-249 pracowników).

Zgodnie z raportem enel-med „Łączy nas zdrowie. W MŚP” podejście do pakietów medycznych jest bardzo zróżnicowane. Najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest stały zestaw świadczeń (17%) lub współfinansowanie kosztów przez pracodawcę (16%), co wskazuje na próbę pogodzenia troski o zdrowie pracowników z ograniczonymi możliwościami budżetowymi. Podobny odsetek (16%) deklaruje regularną weryfikację zakresu i kosztów pakietów, co dowodzi elastyczności w reagowaniu na zmieniające się potrzeby.

Skala wsparcia rośnie wraz z wielkością firmy. W mikrofirmach (1-9 pracowników) zaledwie 7% współfinansuje pakiety, a tylko 2% pokrywa ich koszt w całości. Dla porównania, w małych firmach (10-49 pracowników) 16% firm współfinansuje pakiety, 14% pokrywa je w całości, a 12% umożliwia wybór spośród różnych wariantów. W średnich firmach (50-249 pracowników) najczęściej wskazywaną formą wsparcia zdrowia zespołu jest oferowanie jednego wspólnego pakietu (28%), ale rośnie także elastyczność – aż 20% umożliwia wybór z kilku opcji. Współfinansowanie pakietów deklaruje 24%, a 15% pokrywa ich koszt w pełni. Wysoki jest odsetek firm, które regularnie weryfikują zakres i koszty świadczeń (25%).
Cena wciąż barierą
Wybierając pakiety medyczne przedsiębiorcy z sektora MŚP kierują się głównie kryteriami praktycznymi i finansowymi. Najczęściej pod uwagę brany jest zakres świadczeń (31%), a tuż za nim cena per pracownik (25%). Znaczenie ma także dostępność placówek (21%).
Jednocześnie wydatki na benefity zdrowotne są ograniczane przez realia budżetowe. 29% firm deklaruje, że na opiekę medyczną może przeznaczyć od 51 zł do 100 zł na pracownika miesięcznie, a 6% zatrzymuje się już na kwocie 50 zł. Najczęściej wybierany przedział to 100-200 zł (32%), podczas gdy gotowość do wydatków powyżej 200 zł deklaruje tylko 13% przedsiębiorstw. Co piąta firma nie potrafiła w ogóle określić budżetu.
Zależność między skalą działalności a polityką benefitów jest widoczna, bo w mikroprzedsiębiorstwach aż 45% respondentów nie potrafiło określić budżetu, a 41% rozważało kwoty poniżej 100 zł miesięcznie. W małych firmach 36% wybiera budżet 101–200 zł, a 18% przeznacza ponad 200 zł. Średnie przedsiębiorstwa wykazują stabilność – 39% mieści się w przedziałach 101–200 zł, a 12% powyżej 200 zł.

„Wbrew obawom wielu firm, sektor MŚP nie musi w całości dźwigać kosztów prywatnej opieki zdrowotnej. Jak pokazuje nasz wcześniejszy raport „Zdrowy pracownik 2023” Polacy są gotowi współfinansować pakiety, bo wiedzą, że zdrowie staje się coraz droższe. Aż 6 na 10 pracowników deklarowało, że nie wyobraża sobie rezygnacji z prywatnego pakietu medycznego. Dlatego nawet podstawowe rozwiązania, współfinansowane przez pracodawcę i pracownika, są realną wartością” – dodaje Alina Smolarek.