Powstała przychodnia online dla pacjentów z koronawirusem. Będzie działać pro bono 7 dni w tygodniu przez całą dobę

Dimedic.PL to przychodnia telemedyczna, która powstała by pomóc pacjentom i wesprzeć system opieki zdrowotnej w Polsce podczas rozwijającej się epidemii koronawirusa (SARS-CoV-2). Jest ona częścią Dimedic.eu – przychodni online działającej od ponad 4 lat w Wielkiej Brytanii, świadczącej swoje usługi dla pacjentów mieszkających we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Projekt ma charakter społeczny, a lekarze konsultują pacjentów pro bono.

Pacjenci są wstępnie diagnozowani przez lekarzy pod kątem potencjalnego zakażenia koronawirusem. Podczas wywiadu lekarz prosi pacjenta o wypełnienie kwestionariusza medycznego, w którym zawarte są pytania dotyczące jego stanu zdrowia i niepokojących objawów. Następnie medyk analizuje kwestionariusz i na tej podstawie wydaje pacjentowi zalecenia. Jeśli badanie potwierdza konieczność hospitalizacji, chory otrzymuje szczegółową informację na temat tego, jakie dalsze kroki powinien podjąć i dokąd się zgłosić. Jeśli stan jego zdrowia pozwala na leczenie w warunkach domowych, lekarz zaleci odpowiednie postępowanie zgodne z obowiązującymi wytycznymi, w razie konieczności wystawia e-receptę, e-zwolnienie lub e-skierowanie do specjalisty, a także na bieżąco monitoruje online stan zdrowia chorego.

„W czasie pandemii robimy wszystko, by szybko i prawidłowo ocenić stan zdrowia pacjentów. Wykorzystujemy wiedzę wybitnych polskich lekarzy oraz doświadczenie specjalistów z innych krajów, w tym z Chin i z Włoch. Korzystamy z najnowszych osiągnięć telemedycyny, kontaktując się przez Internet, a w szczególnych przypadkach również telefonicznie” – wyjaśnia cytowany w komunikacie prof. Piotr Kuna, ekspert medycyny w zakresie chorób wewnętrznych i alergologii, współtwórca projektu Dimedic.PL. – „Jeśli stan zdrowia pacjenta będzie wymagał hospitalizacji – polecimy dostępne szpitale, najbliższe miejsca pobytu. Jeśli stan zdrowia będzie na tyle dobry, aby chory mógł być dalej leczony w domu – zarekomendujemy odpowiednie leczenie. Jeśli jednak stan zdrowia pacjenta nie będzie wymagał leczenia – poinstruujemy go, jak postępować by uniknąć zachorowania”.

Przychodnia gwarantuje pacjentom pełne bezpieczeństwo danych medycznych przekazywanych w trakcie konsultacji online. Formularze medyczne zostały przygotowane przez ekspertów w oparciu o wytyczne Ministerstwa Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego, Światowej Organizacji Zdrowia, a także zalecenia konsultantów krajowych
i najlepsze praktyki.

Jak tłumaczą twórcy przychodni, Dimedic.PL nie jest konkurencją dla publicznej ochrony zdrowia, ale jej wsparciem i odciążeniem. Tak, żeby pacjenci, którzy tego nie wymagają, nie musieli podlegać hospitalizacji.