Oddział Warszawski PTK ruszył z platformą edukacyjną dla pacjentów

Oddział Warszawski Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego uruchomił internetową platformę edukacyjną dla pacjentów ze schorzeniami serca i naczyń (dlapacjenta.ptk.waw.pl). Inicjatywa jest odpowiedzią na konieczność edukacji chorych w zakresie możliwości radzenia sobie z własną chorobą, szczególnie w dobie pandemii COVID-19, która dla tej grupy osób była szczególnie uciążliwa. Choroby serca i naczyń od lat wiodą prym w zakresie zwiększonej śmiertelności, dlatego potrzeba wciąż nowych rozwiązań, które podniosą świadomość społeczną w zakresie różnych zagadnień dotyczących układu sercowo – naczyniowego.

„W październiku ubiegłego roku planowaliśmy pierwszą edycję Akademii Pacjenta Kardiologicznego w formie warsztatów edukacyjnych, z możliwością konsultacji lekarskich i wykonania badań. Niestety pandemia pokrzyżowała te plany, ale problem pacjentów pozostał. Nie mogliśmy przejść obojętnie wobec rosnącej liczby chorych kardiologicznych, którym dodatkowo pandemia utrudniła dostęp do opieki medycznej. Stąd pomysł platformy edukacyjnej. To, co może ją wyróżniać spośród innych stron tego typu jest język, którym operujemy – prosty, zrozumiały dla pacjenta i jego bliskich” – wyjaśnia cytowany w komunikacie dr hab. n. med. Tomasz Rywik, przewodniczący Oddziału Warszawskiego PTK, kierownik Rady Programowej projektu.

Platforma przeznaczona jest dla pacjentów ze schorzeniami serca i naczyń, dla ich bliskich i opiekunów, którzy poszukują rzetelnego, wiarygodnego źródła wiedzy o specyfice choroby, jej następstwach, ale też możliwościach podniesienia jakości życia.

Pacjenci znajdą na stronie informacje na temat najczęściej występujących schorzeń kardiologicznych, ale również historie innych chorych czy kalkulatory, za pomocą których można m.in. sprawdzić swój poziom ryzyka związany chorobami kardiologicznymi oraz uzyskać podstawowe informacje co należy zmienić w swoim życiu czy ocenić swoją wydolność znając wynik testu marszowego. Rolą platformy jest pomoc w zrozumieniu choroby, dlatego specjaliści zadbali o język zrozumiały dla chorych i ich bliskich. Często sami chorzy skarżą się na specjalistyczny język, który trudno zrozumieć, co w efekcie prowadzi do bagatelizowania schorzenia i jego skutków. Dodatkowo celem inicjatywy jest mobilizacja pacjentów do wdrażania zdrowych nawyków, jak również integracja środowiska, nie tylko samych pacjentów, ale też przełamywanie bariery na linii lekarz – pacjent.

„To zdecydowanie nie będzie kolejna 'martwa’ strona, bo w ten sposób nie zmienimy postaw społecznych. Za pomocą naszej platformy chcemy aktywnie działać, edukować i zrzeszać pacjentów, a co najmniej raz w roku organizować warsztaty, podczas których będziemy mogli się poznać, porozmawiać, przebadać. Dopóki jednak pandemia nam to uniemożliwia, chcemy w ten sposób pomóc chorym. I liczymy, że platforma zyska uznanie i wzbudzi zainteresowanie mediów, a dzięki nim i pacjentów” – dodaje przewodniczący Oddziału Warszawskiego PTK.

W ramach funkcjonowania platformy powstały również profile w mediach społecznościowych, na których będą publikowane bieżące informacje. Coraz większa liczba pacjentów korzysta z tego rodzaju stron, dlatego organizatorzy Akademii Pacjenta Kardiologicznego zadbali również o taką formę kontaktu z pacjentami.

Oddział Warszawski PTK planuje dalszy rozwój platformy, aby dać pacjentom szansę pozyskania kompleksowej wiedzy z zakresu schorzeń kardiologicznych. Strona będzie na bieżąco aktualizowana, a w ramach działalności przewidziane są różne inicjatywy dla chorych, z czasem również webinary poruszające najtrudniejsze problemy pacjentów. Celem organizatorów jest udowodnienie pacjentom, że choroba kardiologiczna nie oznacza końca świata. Jednocześnie eksperci chcą dotrzeć do bliskich i opiekunów chorych, bo często od ich zrozumienia stanu pacjenta zależy postawa samego chorego. Ważnym elementem platformy jest możliwość zadania pytań dotyczących zagadnień kardiologicznych, na które w możliwie szybkim czasie odpowie jeden z ekspertów z Rady Programowej portalu.