W kosztach spersonalizowanych pakietów medycznych byłoby gotowych partycypować 60% pracowników, wynika z raportu zrealizowanego przez IR Center we współpracy z Centrum Medycznym Enel-Med. Liczba ta wzrasta do 67%, jeśli rozwiązanie obejmuje dodatkowe usługi stomatologiczne.
„Obecnie 4 na 10 specjalistów w Polsce deklaruje gotowość zwolnienia się z pracy pomimo braku alternatywy. Pandemia gwałtownie przewartościowała rynek, zmieniając tym samym oczekiwania wobec pracodawców. IR Center we współpracy z Centrum Medycznym Enel-Med przeprowadziło kompleksową analizę na próbie prawie 900 osób, z której jednoznacznie wynika, że Polacy przede wszystkim stawiają na zdrowie – swoje i najbliższych. 97% uczestników badania podkreśla znaczenie troski o zdrowie innych członków swojej rodziny, 94% zaznacza, że ważne dla nich jest dbanie o własne zdrowie psychiczne i fizyczne. W dbaniu o zdrowie zdecydowanie znaczenie ma jakość usługi – aż 68% osób jest skłonna zapłacić więcej, jeśli umożliwi im to skorzystanie z usług lepszego specjalisty. Trend ten jest widoczny szczególnie wśród osób w wieku 25-34 lat, mieszkańców dużych miast oraz wśród pracowników umysłowych i specjalistów z branży IT” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi pt. „Rola pracodawcy w czasach nieustannych zmian – jak personalizować ofertę dla pracowników i wyjść naprzeciw ich potrzebom?”.
Pracownicy dużą wagę przywiązują do tego, czy ich obecny lub potencjalny pracodawca oferuje im opiekę medyczną. Abonament zdrowotny w miejscu pracy jest ważny dla 73% zapytanych, a bardzo ważny dla 28% osób. Mimo że zatrudnieni przywiązują do tego aspektu bardzo dużą wagę, nie stał się on jeszcze standardem. Obecnie do posiadania benefitu w tej formule przyznaje się 43% osób. Pakiety są szczególnie powszechne w dużych firmach zatrudniających powyżej 250 osób, tu posiada je 63% badanych. W małych przedsiębiorstwach opiekę medyczną zapewnioną ma mniej niż jedna trzecia badanych, podkreślono.
83% badanych chciałoby mieć pakiet dopasowany do swoich potrzeb, jednak większość nie życzy sobie, aby pracodawca prowadził analizy dotyczące profilowania pakietów. Otwartość na tego typu badanie wykazuje zaledwie 28%. Jednocześnie coraz częściej pracownicy wyrażają chęć partycypowania w kosztach profilowanych usług medycznych. Dopłacić do pakietu mogłoby 60% badanych, a 67%, jeśli pracodawca uwzględni w pakiecie usługi stomatologiczne. Najmniej skłonni do dopłacania do dopasowanego do potrzeb abonamentu medycznego są pracownicy tzw. white collar oraz osoby zatrudnione w małych firmach. Bardziej zainteresowani dopasowanym pakietem (ale bez usług stomatologicznych) są osoby z branży budowlanej, IT oraz osoby pracujące w dużych firmach.
„Pracownicy są coraz bardziej świadomi swoich potrzeb i znaczenia równowagi życiowej oraz zdrowia dla osiąganych w pracy wyników. Równocześnie wykazują się większą otwartością do partnerskiej dyskusji dotyczącej ponoszenia dodatkowych kosztów z własnego portfela. Warunkiem jest, aby pracodawca zaoferował rozwiązania dopasowane do ich potrzeb. To szansa zwłaszcza dla mniejszych biznesów, które z obawy przed obciążeniami budżetu często nie decydowały się na ofertę zdrowotną dla pracowników, tym samym tracąc zdolność do konkurowania o talenty. Doświadczony dostawca usług zdrowotnych nie tylko może pomóc w doborze oferty, ale również zaproponować pakiety dostosowane do realiów pracowniczych i finansowych danej firmy” – podsumowała dyrektor personalna w enel-med Alina Smolarek, cytowana w komunikacie.
(ISBnews)