Farmaceuci cieszą się zaufaniem, ale są wciąż za mało wykorzystywani

Badania wizerunkowe przeprowadzone przez niezależną agencję badawczą Biostat na zlecenie Fundacji Aflofarm i Naczelnej Izby Aptekarskiej potwierdzają, że Polacy ufają farmaceutom, ale nie wiedzą, czego mogą od nich oczekiwać – ich pracę kojarzą przede wszystkim ze sprzedażą leków. Tylko 10 procent Polaków chodzi do apteki po poradę, a wiedzę na temat leków czerpie z internetu.

„Badania pokazały, że ponad 90% Polaków ufa farmaceutom, a to oznacza, że farmaceuta to zawód zaufania publicznego nie tylko z nazwy” – podkreślała prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Elżbieta Piotrowska-Rutkowska podczas Ogólnopolskiego Dnia Aptekarza kiedy podsumowywano kampanię „Po pierwsze farmaceuta”.

Kampania miała za zadanie wzmocnić wizerunek zawodu farmaceuty w Polsce. W jej ramach nakręcono spot wizerunkowy promujący zawód farmaceuty. Zagrała w nim prawdziwa farmaceutka wyłoniona na castingu zorganizowanym przez Naczelną Izbę Aptekarską. Dzięki współpracy z grupą TVN obejrzało go ponad 16 milionów osób.

„Chcieliśmy pokazać Polakom, że farmaceuta to nie sprzedawca, lecz ekspert w dziedzinie farmakologii i zdrowia. Każdy magister farmacji to dobrze wykształcony specjalista, który posiada szeroką wiedzę z zakresu farmakologii i potrafi doradzić w wielu dolegliwościach zdrowotnych, a w razie potrzeby – zalecić wizytę u lekarza. Tymczasem, jak pokazały badania, Polacy wiedzę na temat leków czerpią przede wszystkim z Internetu. I to w sytuacji, w której na wyciągnięcie ręki mają najlepszego specjalistę w tej dziedzinie” – komentuje Tomasz Furman, prezes zarządu Fundacji Aflofarm.

„Farmaceuci to profesjonalny, wykwalifikowany personel, który dziennie udziela 2 mln porad. Pacjenci każdego dnia mogą skorzystać z profesjonalnych usług blisko 27 tys. aptekarzy pracujących w ok. 14 tys. aptek – czas, aby kompetencje farmaceuty były należycie wykorzystywane” – dodaje prezes NRA.

„Apteki to najłatwiej dostępny element systemu ochrony zdrowia bez konieczności wcześniejszego umawiania terminu wizyty. Chcielibyśmy, aby były pierwszym miejscem, do którego pacjenci udają się po poradę” – podsumowuje prezes zarządu Fundacji Aflofarm, Tomasz Furman.