Ciśnienie tętnicze aż u 13% badanych przekroczyło wartości 140/90 mm Hg. Podwyższone ciśnienie skurczowe (powyżej 140 mm Hg) wystąpiło u 36% badanych, a podwyższoną wartość ciśnienia rozkurczowego (powyżej 90 mm Hg) zanotowano u 16%. U dziewięciorga pacjentów ciśnienie skurczowe przekroczyło wartość 180 mm Hg. Zdiagnozowane nadciśnienie tętnicze zadeklarowało jedynie 5% badanych, spośród których tylko 1% przyznało, że nie leczy się mimo rozpoznania. Między innymi takie dane prezentuje podsumowanie tegorocznej edycji kampanii społecznej Servier dla Serca, podczas której Mobilna Poradnia Kardiologiczna odwiedziła polskie miasta umożliwiając ich mieszkańcom bezpłatne badania profilaktyczne, w tym również te specjalistyczne jak ECHO serca czy EKG.
Tegoroczna edycja kampanii zaczęła się w wyjątkowy sposób – oficjalnym ustanowieniem Światowego Rekordu Guinnessa w największej liczbie jednoczesnych pomiarów ciśnienia tętniczego wykonywanych samodzielnie. Kolejnym krokiem było stworzenie wspólnej deklaracji „W trosce o zdrowe serca Polaków”, podpisanej przez przedstawicieli środowiska lekarskiego, ekspertów, reprezentantów organizacji pacjenckich, decydentów oraz przedstawicieli mediów.
Kampania Servier dla Serca to przede wszystkim edukacja i promocja profilaktyki. Tak jest już od 20 lat i konsekwentnie było realizowane również w tym roku. Mieszkańcy miast, które odwiedziła Mobilna Poradnia Kardiologiczna (Tarnowskie Góry, Przemyśl, Zawiercie i Poznań) mieli okazję skorzystać z bezpłatnych badań profilaktycznych chorób układu sercowo-naczyniowego, obejmujących: pomiar ciśnienia tętniczego, stężenia glukozy i cholesterolu oraz określenie wskaźnika masy ciała (BMI). W uzasadnionych przypadkach istniała możliwość skorzystania z konsultacji kardiologicznej oraz poszerzonej specjalistycznej diagnostyki. Zwiększając zasięg tych działań została uruchomiona Wirtualna Poradnia Kardiologiczna Servier, która za pośrednictwem infolinii Telemedico, oferowała pakiet badań przesiewowych w punktach laboratoryjnych dostępnych w najdalszych zakątkach Polski oraz telekonsultację lekarską wyników. Łącznie z badań i konsultacji oferowanych w Kampanii skorzystało 530 osób.
W ramach Kampanii liczni eksperci budowali świadomość korzyści, jakie wynikają z dobrej współpracy pacjenta z lekarzem, w szczególny sposób podkreślając rolę pacjenta w skutecznym procesie terapeutycznym, akcentując jednocześnie znaczenie prowadzenia samodzielnej kontroli ciśnienia tętniczego w warunkach domowych. To wybrzmiało wyraźnie podczas tegorocznej edycji kampanii społecznej Servier dla Serca, stając się praktycznym drogowskazem w drodze do zdrowego serca. Wystarczą trzy kroki by mieć ciśnienie tętnicze #podkontrolą:
1. czujności na objawy i czynniki ryzyka;
2. regularne pomiary;
3. stosowanie się do zaleceń terapeutycznych.
„Od 20 lat w ramach kampanii Servier dla Serca staramy się tworzyć przyszłość pełną zdrowia i radości. Pomimo upływu lat nasza misja pozostaje tak samo aktualna i istotna, jak wtedy, gdy ją rozpoczynaliśmy. Wciąż stajemy przed wyzwaniem chorób układu krążenia i pragniemy kontynuować nasze działania, aby edukować i zachęcać do wykonywania badań profilaktycznych. Musimy być świadomi, że to co jemy, jak żyjemy – nasze nawyki, zachowania, wybory – mają wpływ na naszą przyszłość. Poprzez Kampanię staramy się zachęcać do świadomego wykluczania czynników ryzyka z naszego życia. Wierzymy, że to ma ogromne znaczenie w skutecznym ograniczaniu skutków chorób układu krążenia” – podkreśla Ewa Ciepałowicz, Kierownik ds. CSR i Komunikacji Wewnętrznej Servier Polska, przedstawiciel organizatora kampanii.